2019 was recordjaar voor de Liefkenshoektunnel

22/01/2020 Mobiliteit

De Liefkenshoektunnel boekte vorig jaar een nieuw record met 11,4 miljoen doortochten. 11.419.959 om precies te zijn: 7.183.712 personenwagens en 4.236.247 vrachtwagens. Dat zijn er in totaal 1,5% meer dan in 2018. Uit de cijfers van 2019 blijkt ook dat de toename van het personenwagenverkeer (weer) gelijk is aan de stijging van het vrachtverkeer. Opmerkelijk: er rijdt meer verkeer richting Nederland dan richting Gent. 

Vrijdag is met stip de drukste dag van de week. Op vrijdag 26 april werd het grootst aantal doortochten genoteerd: 48.061.
De verkeersgroei situeert zich vooral in de daluren tussen 11 en 16 u. De piekmomenten doen zich voor rond 7 uur ’s morgens en 17 uur ’s avonds. 
Ondanks de toename van het verkeer is het aantal file-uren gedaald met 22%, terwijl de duurtijd van de files met 35 minuten of 11% is verminderd. Het einduur van de files vervroegt van 18.09 u naar 17.35 u. 

Sinds de verlaging van de nachtelijke toltarieven op 1 juli 2017, zette de toename van het nachtverkeer van vrachtwagen zet zich ook in 2019 sterk door. 

In 2019 deden zich in de Liefkenshoektunnel geen incidenten (spookrijders, fietsers, …) voor. Het aantal pechgevallen nam wel lichtjes toe: van 48 naar 55 ten opzichte van 2018. Er werden 16 aanrijdingen (vooral kop-staart) in de tunnel genoteerd, echter zonder schade aan de infrastructuur. En het bleef gelukkig enkel bij lichtgewonden. 

www.liefkenshoektunnel.be

Renovatie Beverentunnel: optimalisatie omleidingsweg ter hoogte van Sint-Jansweg

Mobiliteit

De renovatie van de Beverentunnel is volop bezig. Na evaluatie van de verkeersdoorstroming op de omleidingsweg, bleek dat er enkele aanpassingen nodig zijn. Zo plant Agentschap Wegen en Verkeer...

Lees meer…

Burenoverleg

Mobiliteit Milieu Economie

Het burenoverleg in de zone Ketenislaan - Molenweg - Geslecht -  Deurganckdok - Sint-Jansweg is momenteel het enige structurele burenoverleg voor bedrijven in de Waaslandhaven. Het is...

Lees meer…

Extra containerbehandelingscapaciteit voor de haven

Mobiliteit Economie

De Haven van Antwerpen is de op één na grootste haven van Europa op het vlak van containerbehandeling. En elk jaar groeit de containerbehandeling verder. Om die groei te kunnen opvangen tot 2030, is...

Lees meer…

Naar boven