Jaarverslag 2022: directe tewerkstelling Waaslandhaven voor het eerst boven 22.000 voltijdse jobs

08/06/2023

Verder inzetten op draagvlakversterking voor de Waaslandhaven door de financiële ondersteuning van maatschappelijke projecten en deelname in sterke partnerschappen. Maar ook verder werken aan de ontwikkeling van het havengebied door oplossingen te zoeken voor braakliggende terreinen die eerst vrij gemaakt moeten worden van natuurwaarden. En ondanks een daling in de maritieme goederentrafiek opnieuw groeicijfers voor de tewerkstelling kunnen voorleggen. Dat was 2022 (onder andere) voor MLSO. 

Havenontwikkeling en draagvlak gaan hand in hand

De Waaslandhaven en het draagvlak voor de haven versterken is een van de opdrachten van Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO). Daarom besliste de Raad van Bestuur eind 2021 om jaarlijks een budget van 2,5 miljoen euro vrij te maken voor de (co)financiering van maatschappelijke projecten die een link hebben met de duurzame ontwikkeling van de Waaslandhaven. In 2022, het eerste werkingsjaar van deze subsidie, ontvingen de eerste zeven projecten die geselecteerd werden in totaal 2,1 miljoen euro aan financiële ondersteuning van MLSO.

"Zonder draagvlak voor de haven kan MLSO het havengebied niet verder ontwikkelen. Nochtans is dit broodnodig, want de vraag naar concessieterreinen voor bedrijven blijft sterk aanhouden. Vooraleer we daar echter werk van kunnen maken, moeten de braakliggende terreinen in de haven vrij gemaakt worden van natuurwaarden. Samen met Port of Antwerp-Bruges werken we hard aan een oplossing om die zogenaamde 'restgronden' vrij te maken door foerageergebied voor de bruine kiekendief elders te creëren. De opbrengsten uit die nieuwe concessies worden door MLSO uitgekeerd als dividend en ook ingezet voor maatschappelijke projecten en partnerschappen in de omgeving van de Waaslandhaven. Een mooi voorbeeld van hoe MLSO zich inzet voor de Waaslandhaven, haar bedrijven én haar buren." - Boudewijn Vlegels, voorzitter MLSO.

De bovenstaande natuurcompensaties vormen een onderdeel van het Verbond Linkerscheldeoever dat in het voorjaar van 2022 werd afgesloten en waarin aandacht voor havenontwikkeling, wonen, landbouw, natuur en erfgoed op de linker-Scheldeoever hand in hand gaan.

Daarnaast investeerde MLSO het afgelopen jaar heel wat in de bescherming en versterking van de aanwezige natuur en biodiversiteit in de Waaslandhaven. In het voorjaar werd een grondwaterkerend scherm geplaatst in het gebied waar de uiterst zeldzame groenknolorchis groeit. De eerste voorlopige meetresultaten op het terrein laten alvast een positieve evolutie zien. Verder werden de eerste stappen gezet in de uitwerking van 29,5ha natuurvriendelijke buffers in het Logistiek Park Waasland.

Uitzendkrachten stuwen tewerkstelling naar recordhoogte

Voor het eerst zijn er in de Waaslandhaven meer dan 22.000 voltijds equivalenten (vte) rechtstreeks aan het werk. Daarmee stijgt de tewerkstelling maar liefst met 4,14%. Een stijging die sinds 2018 niet meer gehaald werd en die de structurele stijging van de werkgelegenheid in de Waaslandhaven de laatste jaren bevestigt. De sterke toename van het aantal uitzendkrachten (+786 vte) is de belangrijkste oorzaak van deze stijging in de tewerkstellingscijfers. Maar dat maakt die stijging dus meteen ook precair: het aantal uitzendkrachten hangt typisch samen met de conjuncturele evolutie en signaleert ook dat werkgevers eerder voorzichtig zijn om nieuwe medewerkers vast in dienst te nemen.

Goederentrafiek daalt voor het eerst in jaren

In 2022 kwam er een einde aan de groeireeks die de Waaslandhaven op het vlak van maritieme goederentrafiek kon voorleggen. De maritieme trafiek kende een terugval van 9% en daalde daarmee sterker dan de haven van Antwerpen-Zeebrugge, die een daling van 0,7% liet optekenen. In totaal werden net geen 109 miljoen ton goederen behandeld.

"Veruit de meeste goederen in de Waaslandhaven werden via containers gelost en geladen (84%). Met een aandeel van 63% van de containertrafiek van de haven Antwerpen-Zeebrugge, bevestigt de Waaslandhaven haar rol in de containertrafiek binnen de fusiehaven. Deze cijfers tonen bovendien aan dat de realisatie van bijkomende containerbehandelingscapaciteit een absolute must is. Het is dan ook heel logisch dat voor een uitbreiding van de containerkaden en -terminals gekeken wordt naar de Waaslandhaven, zoals voorzien in het complex project ECA." - Boudewijn Vlegels, voorzitter MLSO.

Ontdek het volledige jaarverslag hier.

Naar boven