Sterk jaar voor Waaslandhaven ondanks uitdagende context

Ondanks een jaar vol geopolitieke uitdagingen en economische onzekerheden, heeft de Waaslandhaven in 2024 haar weerbaarheid en strategisch belang opnieuw bewezen. Met een indrukwekkende stijging van 6,6% in de maritieme trafiek en een totale goederenoverslag van 114,7 miljoen ton, laat de Waaslandhaven als deel van de haven van Antwerpen haar veerkracht duidelijk zien.

Nood aan extra capaciteit

Een belangrijke motor achter deze groei is de containertrafiek. In totaal werd 8.586.269 TEU behandeld, een stijging van 6,1% tegenover 2023, goed voor 99,3 miljoen ton goederen. Deze cijfers onderstrepen nogmaals het belang van de containerterminals aan het Deurganckdok, die momenteel op hun maximale capaciteit draaien. Het benadrukt opnieuw de dringende nood aan de realisatie van het complex project 'Extra Containerbehandelingscapaciteit in het havengebied van Antwerpen' (ECA), waar de Vlaamse overheid, Havenbedrijf Antwerpen-Brugge en Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) samen met hun partners aan werken.

De Waaslandhaven blijft een sterk presterende pijler binnen de bredere haven van Antwerpen-Brugge, die in totaal 278 miljoen ton goederen verwerkte (+2,3% tegenover 2023). Veruit de meeste goederen in de Waaslandhaven werden in 2024 via containers gelost en geladen. Het aandeel van containers in het totale goederenverkeer van de Waaslandhaven bleef het afgelopen jaar quasi gelijk (86,5%) en liefst 67% van de totale containertrafiek van de haven van Antwerpen-Brugge speelde zich in de Waaslandhaven af.

Vraag naar terreinen blijft groter dan aanbod

"Voor het eerst in jaren kon MLSO opnieuw een groot terrein ter beschikking stellen voor een nieuwe concessie. Opnieuw stelden we vast dat de vraag naar concessieterreinen veel groter is dan het aanbod. Extra ruimte voor haveninbreiding creëren door ruimtelijke projecten en het aanleggen van natuurcompensaties blijft dan ook een prioriteit. Als netwerkorganisatie blijft MLSO inzetten op ruimte voor toekomstgerichte bedrijvigheid, duurzame ontwikkeling en economische meerwaarde - mét oog voor de ons omringende dorpen." - Boudewijn Vlegels, voorzitter Raad van Bestuur MLSO.

De inwoners van de omliggende dorpen kennen MLSO als partner van Havenland (onlangs omgedoopt tot Havenwereld), van Grenspark Groot Saeftinghe en van #EenHartvoorWaas, maar zeker ook van haar maatschappelijke projecten, waar sinds de start in 2022 al meer dan 6 miljoen euro door MLSO als (co-)financier is uitbetaald.

Dankzij een sterke samenwerking met verschillende partners kon MLSO in 2024 diverse projecten met een rechtstreekse meerwaarde voor de bedrijven in de Waaslandhaven of de inwoners van de omliggende dorpen opstarten en realiseren. Zo startten in 2024 de werken voor ECLUSE II. Met de bouw van een tunnel onder de Schelde, wordt het industriële stoomnetwerk ECLUSE uitgebreid naar de rechteroever van de Schelde.

Financieel stabiel

In 2024 realiseerde MLSO een winst van 9,5 miljoen euro. Naast een belangrijke reservering van dit resultaat, keert MLSO voor boekjaar 2024 een dividend van 2.878.774,16 euro uit. Dat bedrag ligt in lijn met de voorgaande jaren. Zo blijft het economisch nut gelijk voor de deelnemers.


Het volledige jaarverslag lees je hier.

Werken in de Waaslandhaven

Economie

Heeft jouw bedrijf vacatures in de Waaslandhaven? Hier vind je een overzicht van de diverse mogelijkheden om jouw vacatures in de kijker te zetten  naast je eigen kanalen. Wil je graag dat...

Lees meer…

Burenoverleg

Mobiliteit Milieu Economie

Het burenoverleg in de zone Ketenislaan - Molenweg - Geslecht -  Deurganckdok - Sint-Jansweg is momenteel het enige structurele burenoverleg voor bedrijven in de Waaslandhaven. Het is...

Lees meer…

Ecologische buffer Logistiek Park Waasland

Natuur

Op 20 september 2018 ondertekende Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) tezamen met meer dan 100 andere bedrijven de Green Deal bedrijven en biodiversiteit van de Vlaamse overheid. Voor MLSO...

Lees meer…

Naar boven