Haalbaarheidstoets van het project


Alvorens een projectdossier in te dienen in het kader van een bevraging, is het wenselijk dat kandidaat-concessionarissen de haalbaarheid van hun project aftoetsen bij de verschillende instanties die een advies moeten formuleren of een goedkeuring / toelating moeten verstrekken. Een dergelijke haalbaarheidstoets van het project geeft meteen een goeie inschatting van de slaagkansen achteraf en biedt de mogelijkheid om in een vroeg stadium bij te sturen, zodat een zo goed mogelijk projectdossier ingediend wordt. 

Opgelet: het gaat hier om een eerste voorafgaandelijk advies, een inschatting. Dit vervangt het uiteindelijke, formele advies of de officiële goedkeuring / toelating niet.

Niet-limitatieve lijst van vooraf te checken projectonderdelen

  • wettelijke brandpreventie: www.hvzwaasland.be/brandpreventie/wettelijke-brandpreventie/
  • vastleggen risicocontouren: team Externe veiligheid (Vlaams gewest): seveso@vlaanderen.be, +32 (0)2 553 11 89
  • voorwaarden voor het bekomen van de omgevingsvergunning. Afhankelijk van de klasse waaronder uw project valt dient ofwel de gemeente  ofwel de provincie uw aanvraag te behandelen. U vindt alle informatie over de omgevingsvergunning op de website van het Omgevingsloket Vlaanderen: www.omgevingsloketvlaanderen.be


  • toets de financiële haalbaarheid van uw projectvoorstel af bij uw bank en / of financierder
  • architecturale check: u laat uw projectidee best vooraf checken door een door u gekozen architect, Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) en de overheidsinstantie die uw omgevingsvergunning behandelt (gemeente of provincie). Bij MLSO kunt u hiervoor een afspraak maken via info@mlso.be of +32 (0)3 766 41 89.
  • nutsvoorzieningen:
  • stabiliteit: laat voor u uw projectdossier indient de nodige onderzoeken doen door uw aangesteld studiebureau of ingenieur
  • subsidies: voor sommige projecten kunt u Vlaamse of zelfs Europese subsidies ontvangen. Hier kunt u nagaan of uw project in aanmerking komt voor subsidies:
  • mobiliteit: denk bij de opmaak van uw dossier na over de interne mobiliteitsafwikkeling. Niet alleen de ontsluiting van uw project op de openbare weg is daarbij belangrijk, maar ook de interne ontsluiting van de verschillende onderdelen van uw project. Voorzie daarbij voldoende buffering voor inkomende trafiek binnen het terrein zelf en calculeer daarbij (sterke) groei van uw project in de toekomst in.




Extra containerbehandelingscapaciteit voor de haven

Mobiliteit Economie

De Haven van Antwerpen is de op één na grootste haven van Europa op het vlak van containerbehandeling. En elk jaar groeit de containerbehandeling verder. Om die groei te kunnen opvangen tot 2030, is...

Lees meer…

Burenoverleg

Mobiliteit Milieu Economie

Het burenoverleg in de zone Ketenislaan - Molenweg - Geslecht -  Deurganckdok - Sint-Jansweg is momenteel het enige structurele burenoverleg voor bedrijven in de Waaslandhaven. Het is...

Lees meer…

Natuur en economie verzoenen? Dat kan!

Economie Natuur

Verspreid over de Waaslandhaven ligt 272 hectare aan braakliggende terreinen ('restgronden') die een industriële bestemming hebben en al ontsloten zijn, en grotendeels toegewezen...

Lees meer…

Naar boven