Plannen Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven definitief goedgekeurd door Vlaamse Regering

27/10/2025

De Vlaamse Regering heeft het projectbesluit voor de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW) definitief goedgekeurd. Daarmee geeft de regering het startschot voor de volgende fase: de uitvoeringsfase. Nu start de zoektocht naar een aannemer.

Op 18 juli nam de Vlaamse Regering de principiële beslissing tot definitieve vaststelling van het projectbesluit Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW). Vervolgens werd er advies gevraagd aan de Raad van State. Na dat advies heeft de Vlaamse Regering op vrijdag 24 oktober het projectbesluit WOW definitief vastgesteld. 

Wat houdt WOW juist in?

Het project Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW) wil ervoor zorgen dat de Waaslandhaven vlot bereikbaar is via de weg, het spoor en met de fiets. Concreet gaat het om de bouw van een nieuwe weg, ten westen van de Waaslandhaven. Die verbindt de haven met de belangrijkste verkeersaders. Daarnaast komen er ook betere spoorverbindingen om containers en goederen sneller en efficiënter van en naar de Waaslandhaven te vervoeren. Tot slot wordt ook werk gemaakt van betere en snellere fietsverbindingen, zowel voor pendelaars als recreatieve fietsers. Een landschapsbuffer zorgt voor afscherming van verkeerslawaai en voor een visuele afscheiding richting polder.

"Dit is een belangrijke mijlpaal in dit project. Het maken van plannen zit er op. Nu kunnen we de plannen beginnen uitvoeren. De Waaslandhaven is een motor van onze economie en met de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven zorgen we ervoor dat de haven beter bereikbaar is. Dat doen we met veel aandacht voor de balans tussen economie, natuur en leefomgeving. We investeren in economische vooruitgang en verbeteren tegelijk de mobiliteit en levenskwaliteit." - Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport.

Betere ontsluiting

Het project van de Westelijke Ontsluiting maakt deel uit van het complex project Extra Containerbehandelingscapaciteit Antwerpen (ECA). Zo zal WOW ervoor zorgen dat containers die via het nieuwe getijdenboek de haven binnenkomen, vlot en duurzaam vervoerd worden. Om een extra containerdok te kunnen bouwen is het nodig om eerst de wegenstructuur in de Waaslandhaven te optimaliseren. De Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven zorgt ook voor een noodzakelijke verbetering van de ontsluiting van de bestaande terreinen in de Waaslandhaven naar het hoofdverkeersnet. Mede daarom wordt dit projectbesluit gezien als een op zichzelf staand projectbesluit, weliswaar binnen het complex project ECA, maar niet louter afhankelijk van de andere onderdelen van ECA.

Voor dat het vrachtverkeer van het nieuwe dok op deze WOW kan rijden, moet de WOW op de E34 aangesloten worden. Dit project is geen onderdeel van ECA, maar wel een belangrijke voorwaarde die in de vergunning van het dok opgenomen wordt. Zo wordt de mobiliteit rond de Waaslandhaven geoptimaliseerd.

Aannemer wordt in 2026 gekozen

Dit project wordt gerealiseerd via de procedure voor complexe projecten. Deze procedure maakt het mogelijk om plannen en vergunningen samen voor te bereiden, in een geïntegreerd traject. Nu het projectbesluit definitief is vastgesteld, kan de uitvoeringsfase van start gaan. Als alles vlot verloopt, wordt de aannemer in 2026 gekozen uit de vijf kandidaturen die uit de selectieprocedures zijn gekomen. Volgens de huidige planning kunnen de eerste werken in 2027 starten. De werken zullen zo'n vier jaar in beslag nemen.

Projectbesluit ter inzage

Het projectbesluit ligt gedurende een periode van 30 dagen ter inzage in het gemeentehuis van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht. Het besluit kan ook digitaal geraadpleegd worden, op de website van ECA. Wie vragen heeft over het projectbesluit, kan een afspraak maken met de projectmedewerkers op maandag 17 of woensdag 26 november 2025 in OC Ermenrike (Kieldrecht).

Alle info over de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven en ECA vind je ook terug op de website van ECA.

Het ECA-project is een samenwerking tussen het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid, Port of Antwerp-Bruges en Maatschappij Linkerscheldeoever.

Naar boven